Wakacje to czas intensywnego korzystania z urlopów wypoczynkowych. Mimo nieobecności pracowników firmy zwykle działają bez zakłóceń. Zdarzają się jednak sytuacje, w których obecność pracownika staje się niezbędna. Czy w takiej sytuacji pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? Wyjaśniamy, kiedy może to być dopuszczalne i jakie obowiązki ma w takiej sytuacji pracodawca.
Mając na uwadze możliwość wystąpienia nadzwyczajnych i nieprzewidzianych zdarzeń w zakładzie pracy, w niektórych sytuacjach Kodeks pracy[1] umożliwia pracodawcy odwołanie pracownika z urlopu.
Możliwość odwołania pracownika z urlopu dotyczy wyjątkowych sytuacji, gdy obecność pracownika staje się niezbędna z powodu okoliczności nieznanych w chwili rozpoczynania urlopu.
Odwołanie pracownika z urlopu może okazać się dopuszczalne w sytuacjach, takich jak na przykład:
Sąd Najwyższy wskazał, że w celu skutecznego odwołania pracownika z urlopu pracodawca musi złożyć jednoznaczne oświadczenie woli w sposób, który pozwoli pracownikowi zapoznać się z jego treścią.[2]
Oznacza to, że konieczne jest potwierdzenie doręczenia pracownikowi lub inna forma bezpośredniego kontaktu z pracownikiem, czego może nie gwarantować np. samo wysłanie wiadomości e-mail (pracownik może się z nią nie zapoznać, zwłaszcza gdy ten sposób porozumiewania się nie był wcześniej wykorzystywany do komunikacji między pracownikiem a pracodawcą).
Z tego względu odwołanie powinno zostać przekazane z odpowiednim wyprzedzeniem – takim, które umożliwi realny powrót pracownika do pracy. Pracodawca nie może żądać, aby pracownik znajdujący się np. na innym kontynencie, stawił się do pracy następnego dnia.
Pracownik odwołany z urlopu ma obowiązek stawić się w pracy. W niektórych przypadkach odmowa może skutkować:
Oczywiście przed wyciągnięciem konsekwencji konieczne jest zweryfikowanie okoliczności każdego przypadku pod kątem adekwatności danego działania.
Pracodawca może być zobowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem z urlopu. Mogą one obejmować, m.in.:
Zasadniczo urlop wypoczynkowy udzielany jest na pełny dzień roboczy, dlatego w większości przypadków odwołanie pracownika z urlopu nie będzie mogło dotyczyć jedynie części dnia. Nawet jeśli pracownik przepracował tylko kilka godzin, to dzień zwykle należy uznać za przepracowany w całości.
Nie ma przeszkód, aby po ustaniu przyczyny odwołania pracownik kontynuował urlop, jeśli wyrazi taką wolę. Kontynuowanie urlopu nawet po krótkotrwałym odwołaniu może być dla pracownika bezcelowe (jeśli w związku z wezwaniem do pracy musiał przykładowo zrezygnować z całego wykupionego wyjazdu). Z tego względu już na początku warto z pracownikiem ustalić najlepszy dla obu stron sposób działania, uwzględniając potrzeby i pracownika i pracodawcy.
Aby uniknąć zarzutów dotyczących ingerencji w prawo do wypoczynku, odwołanie pracownika z urlopu powinno być traktowane jako narzędzie awaryjne, z którego pracodawca może skorzystać wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach. Z tego względu do sytuacji tego typu należy podchodzić z ostrożnością. Takie działanie wiąże się nie tylko z potrzebą odpowiedniego uzasadnienia, ale też z obowiązkiem pokrycia kosztów. Pracodawcy powinni o tym pamiętać.
[1] Art. 167 § 1 Kodeksu pracy
[2] Wyrok SN z 8.03.2017 r., II PK 26/16, OSNP 2018, nr 4, poz. 43.
[3] Art. 108 § 1 Kodeksu pracy
[4] Art. 52 § 1 Kodeksu pracy
Patrycja Czuchryta
HR Administration & Payroll Team Leader
Agnieszka Mazur-Małecka
HR Administration & Payroll Junior Specialist