Od 1 stycznia 2026 roku polscy przedsiębiorcy staną w obliczu istotnych zmian w rozliczaniu samochodów osobowych w kosztach uzyskania przychodów. Nowe regulacje dotyczące limitów amortyzacji są wprowadzone m.in. w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz analogicznych przepisach ustawy o PIT (art. 23 ust. 1 ustawy o PIT).
Do 31 grudnia 2025 roku limity wartości początkowej samochodów osobowych zaliczanych do kosztów to:
Nadwyżka ponad te kwoty nie stanowi kosztu podatkowego.
Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie nowe limity odpisów amortyzacyjnych oraz kosztów leasingu/najmu, uzależnione od emisji CO₂ pojazdu. Emisja CO₂ będzie kluczowa i weryfikowana na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK).
Zmiany limitów zobrazowaliśmy w poniższej tabeli:
Kategoria Pojazdu | Emisja CO₂ | Limit do 31 grudnia 2025 | Limit od 01 stycznia 2026 |
Elektryczny/Wodorowy | 0 g/km | 225 000 zł | 225 000 zł |
Spalinowy niskoemisyjny | < 50 g/km | 150 000 zł | 150 000 zł |
Pozostałe spalinowe | ≥ 50 g/km | 150 000 zł | 100 000 zł |
Nowe, niższe limity dla samochodów spalinowych oznaczają, że mniejsza część wartości samochodu będzie kosztem uzyskania przychodów, co zwiększy podatek dochodowy (PIT/CIT).
Nowe limity dotyczą nie tylko odpisów amortyzacyjnych, lecz również opłat leasingowych/najmu. Pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku będą rozliczane na dotychczasowych zasadach przez cały okres amortyzacji[1]. Jednak dla umów leasingu/najmu zawartych do końca 2025 r., ale z odbiorem pojazdu po 1 stycznia 2026 r., wciąż brakuje jasnych przepisów przejściowych, co rodzi ryzyko podatkowe.
W ramach przygotowań do zmian w rozliczaniu samochodów firmowych warto:
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w przygotowaniu do nadchodzących zmian, zachęcamy do kontaktu.
[1] Art. 3, 4 i 30 ustawy z 2 grudnia 2021 r. (Dz.U. 2021 poz. 2269)
Agnieszka Rosa
Junior Accountant
Sylwia Piechna
Managing Director